«Powrót

Informacja publiczna o kontrolach prowadzonych w ramach nadzoru przez Izbę Administracji Skarbowej w Bydgoszczy w podległych urzędach skarbowych oraz Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Celno-Skarbowym w 2019 roku.

Informacja publiczna o kontrolach prowadzonych w ramach nadzoru przez Izbę Administracji Skarbowej w Bydgoszczy w podległych urzędach skarbowych oraz Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Celno-Skarbowym w 2019 roku.

Informacja publiczna o kontrolach prowadzonych w ramach nadzoru przez Izbę Administracji Skarbowej w Bydgoszczy w podległych urzędach skarbowych oraz Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Celno-Skarbowym w 2019 roku.

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy informuje, że w ramach wykonywania ustawowego obowiązku przeprowadzania kontroli działalności podległych organów podatkowych w 2019 roku przeprowadzono 36 kontroli, w tym 21 w trybie zwykłym oraz 15 w trybie uproszczonym.

Kontrole w trybie zwykłym, dotyczyły sprawdzenia poprawności działania w następującym zakresie:

- monitorowaniazaległości podatkowych zagrożonych przedawnieniem,

- podejmowanych przez organ podatkowy działań w związku z realizacją przez podatników obowiązku przeznaczenia dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości,

- wyznaczania przez organ podatkowy nowych terminów załatwienia sprawy w postępowaniach podatkowych,

- prowadzenia postępowań egzekucji administracyjnej,

- sprawowania kontroli funkcjonalnej w ramach nadzoru służbowego,

- postępowania organu podatkowego w zakresie dokonywania zwrotów podatku od towarów i usług,

- monitorowania obowiązku wpłat zaliczek na podatek dochodowy,

- udzielania przez organ podatkowy ulg w spłacie zobowiązań podatkowych na podstawie złożonych wniosków,

- wykorzystywania uprawnień do systemów informatycznych,

- stanu ilościowego uzbrojenia oraz przestrzegania przepisów związanych z jego posiadaniem, przechowywaniem i zabezpieczaniem przed utratą,

- rozpatrywania skarg i wniosków w rozumieniu przepisów k.p.a.

Kontrole w trybie uproszczonym, dotyczyły zweryfikowania informacji sygnalnych, które wpływały do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy oraz sprawdzenia prawidłowości:

- wykorzystywania uprawnień do systemów informatycznych,

- gospodarowania drukami, wydawania oraz potwierdzenia preferencyjnego pochodzenia towarów i weryfikacji świadectw przewozowych EUR.1,

- stanu ilościowego uzbrojenia oraz przestrzegania przepisów związanych z jego posiadaniem, przechowywaniem i zabezpieczaniem przed utratą,

- monitorowania zaległości podatkowych zagrożonych przedawnieniem,

- postępowania o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych,

- funkcjonowania komórek realizacji w urzędzie celno-skarbowym w zakresie kontroli na podstawie ustawy SENT,

- działań organu podatkowego w zakresie racjonalnego zarządzania zaległościami podatkowymi,

- bezpieczeństwa informatycznego.

W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono następujące nieprawidłowości:

- niegenerowanie raportów a także niepodejmowanie czynności monitorujących obowiązek składania deklaracji podatkowych przewidzianych przepisami prawa,

- brak weryfikacji terminu przedawnienia zaległości,

- błędnie określono skuteczność zastosowanych środków egzekucyjnych,

- nieskorzystanie z pomocy obcego państwa w dochodzeniu należności,

- niewskazanie daty przedawnienia zobowiązania, z uwagi na toczące się postępowanie upadłościowe,

- niepodejmowanie przez wierzyciela działań windykacyjnych,

- wydanie kolejnegopostanowieniao wyznaczeniu nowego terminu do załatwienia sprawy po terminie w którym sprawa powinna być załatwiona,

- okresy znacznej zwłoki i bezczynności w prowadzonych postępowaniach podatkowych,skutkującekoniecznością wydania postanowienia o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy,

- nierzetelne formułowanie uzasadnień postanowień o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy,

- niezastosowanie przepisów o pomocy publicznej w stosunku do podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w postępowaniu podatkowym wszczętym w zakresie udzielenia ulgi podatkowej,

- brak czynności w poszukiwaniu składników majątkowych zobowiązanego w postępowaniu egzekucyjnym w administracji,

- niewykorzystanie narzędzi informatycznych oraz baz danych Urzędu, których dane umożliwiają dokonanie czynności egzekucyjnych,

- brak działania ze strony organu egzekucyjnego w celu dokonania zajęcia wierzytelności z rachunków bankowych,

- brak adnotacji na zwrotnym potwierdzeniu odbioru o doręczeniu zobowiązanemu załączonych odpisów tytułów wykonawczych,

- zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym dokonano przekazem pocztowym,

- zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym dokonano przed akceptacją zwrotu przez osoby upoważnione,

- niestosowanie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących terminu zwrotu podatku VAT,

- nieprawidłowe wykorzystywanie nadanych uprawnień, poprzez nieuzasadnione wyszukiwanie osób, które nie mieściły się w zakresie prawidłowej realizacji zadań związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych,

- przyjmowanie wniosków o wystawianie świadectw przewozowych EUR.1 i wniosków o anulowanie świadectw od osób nieuprawnionych,

- wystawianie świadectw przewozowych EUR.1 na podstawie niepełnej lub nieprawidłowej dokumentacji,

- anulowanie świadectwa przewozowego EUR.1 pomimo braku wniosku,

- brak wszczęcia postępowania karnego-skarbowego pomimo zaistnienia przesłanek,

- wystawienie tytułu wykonawczego przed doręczeniem postanowienia o nadaniu decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności,

- niepodjęcie próby osobistego doręczenia zawiadomienia o zajęciu wierzytelności z rachunku bankowego i wkładu oszczędnościowego na przełomie roku,

- podejmowanie ze znaczną zwłoką czynności zmierzających do orzeczenia odpowiedzialności członka zarządu za zaległości spółki,

- błędna i nierzetelna rejestracja czynności w podsystemie Egapoltax,

- przypisanie do sprawy nienależnych kosztów egzekucyjnych,

- brak właściwego nadzoru przez kierownika nad przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy oraz wykorzystania czasu pracy przez pracowników podległej komórki,

- brak nadzoru nad prawidłowością doręczania decyzji z ustaleniami,

- nieprzestrzeganie norm dotyczących bezpieczeństwa teleinformatycznego,

- dokonanie w nieprawidłowej wysokości zwrotu nadpłaty podatku dochodowego, wynikającej z korekty zeznania.

Powyższe nieprawidłowości stwierdzone zostały w zakresie wykonywania czynności kontrolnych, którymi zostały objęte:

- urzędy skarbowe województwa kujawsko-pomorskiego – 26 kontroli,

- Kujawsko Pomorski Urząd Celno-Skarbowy – 7 kontroli,

- komórki organizacyjne Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy – 3 kontrole.

bip

Informacje o publikacji dokumentu

 
Data utworzenia: 20.07.2022 Data publikacji: 20.07.2022 07:58 Data ostatniej modyfikacji: 20.07.2022 08:09
Autor: Ewa Stelmaszyk Kierownik Działu Kontroli Wewnętrznej Osoba publikująca: Kinga Błaszczyńska Osoba modyfikująca: Kinga Błaszczyńska
Rejestr zmian