Uzyskanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych

Należności podatkowe na wniosek podatnika mogą być umarzane lub ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty. Decyzja w sprawie udzielania ulgi ma charakter uznaniowy, co oznacza, że organ może, lecz nie musi jej udzielić.

Aby skorzystać z ulgi należy złożyć wniosek (plik zał. nr 1) do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy o udzielenie ulgi w spłacie należności podatkowych:

I. Miejsce złożenia:

  • Drugi Urząd Skarbowy w Bydgoszczy, ul. Wojska Polskiego 20B, 85-822 Bydgoszcz

II. Forma wniosku:

  • papierowa lub elektroniczna za pośrednictwem platformy e-PUAP.

III. We wniosku należy wskazać:

  • rodzaj wnioskowanej ulgi (raty, umorzenie, odroczenie),
  • rodzaj podatku,
  • okres (rok, kwartał, miesiąc) którego podatek/zaległość dotyczy,
  • kwotę podatku lub kwotę zaległości podatkowej oraz odsetek naliczonych na dzień złożenia wniosku,
  • przyczynę powstania zaległości podatkowej

Wniosek należy uzasadnić wskazując przesłanki „ważnego interesu podatnika" lub „interesu publicznego" uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę w spłacie.
W przypadku ubiegania się o ulgę w formie rat należy wskazać ilość wnioskowanych rat, termin ich płatności oraz uprawdopodobnić możliwość regulowania wnioskowanych rat.
W przypadku ubiegania się o ulgę w formie odroczenia należy wskazać termin wnioskowanego terminu odroczenia (datę) oraz uprawdopodobnić możliwość uregulowania należności przed dniem upływu tego terminu.
Wniosek należy podpisać.

IV. Do wniosku należy dołączyć:

1. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej:

  • oświadczenie o stanie majątkowym - plik zał. nr 2 oraz dokumentację potwierdzającą powołane przez podatnika okoliczności uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę w spłacie, a także dokumenty dotyczące powołanej sytuacji życiowej, finansowej, majątkowej, zdrowotnej,
  • oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego (ORD-HZ) – plik zał. nr 5.

2. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub spółki:

  • oświadczenie o stanie majątkowym osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą /osoby prawnej /jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - plik zał. nr 3, a także dokumentację potwierdzającą powołane przez podatnika okoliczności uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę w spłacie oraz dokumenty dotyczące powołanej sytuacji,
  • sprawozdanie finansowe za bieżący okres rozliczeniowy (aktualna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa),
  • formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29.03.2010 r.) – plik zał. nr 4,
  • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie przedsiębiorca otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
  • oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego (ORD-HZ) – plik zał. nr 5.

Formularze wniosków, załączniki jakie podatnik winien złożyć wraz z wnioskiem tj.: oświadczenie o stanie majątkowym, formularz informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis, oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego ORD-HZ, udostępniane są również w  Drugim Urzędzie Skarbowym w Bydgoszczy: Dział Spraw Wierzycielskich, pok. 303 lub elektronicznie.

Osoby do kontaktu:

- Iwona Lewandowska e-mail: iwona.lewandowska@mf.gov.pl, tel. (52) 52 5682200

- Beata Pawlak e-mail: beata.pawlak@mf.gov.pl, tel. (52) 52 5682200
- Joanna Wewiórska e-mail: joanna.wewiorska@mf.gov.pl, tel. (52) 52 5682200

Podstawy prawne:

• Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa;
• Ustawa z dnia 30.04.2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
• Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18.12.2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis;
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29.03.2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis;
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20.03.2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.

Pliki do pobrania: 

Zał. 1 - Wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych (472 KB)
Zał. 2 - Oświadczenie o stanie majątkowym osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (385 KB)
Zał. 3 - Oświadczenie o stanie majątkowym osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą/osoby prawnej/jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (417 KB)
Zał. 4 - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (155 KB)
Zał. 5 - Oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego. (198 KB)