Uzyskanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych

Należności podatkowe na wniosek podatnika mogą być umarzane lub ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty. Decyzja w sprawie udzielania ulgi ma charakter uznaniowy, co oznacza, że organ może, lecz nie musi jej udzielić.
Aby skorzystać z ulgi należy złożyć wniosek (plik zał. nr 1) do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brodnicy o udzielenie ulgi w spłacie należności podatkowych:

I. Miejsce złożenia:

Urząd Skarbowy w Brodnicy, ul. Gen. Władysława Sikorskiego 19, 87-300 Brodnica.
II. Forma wniosku:

Wniosek w formie papierowej lub elektronicznej za pośrednictwem platformy e-PUAP.

III. We wniosku należy wskazać:

  • rodzaj wnioskowanej ulgi (raty, umorzenie, odroczenie),
  • rodzaj podatku,
  • okres (rok, kwartał, miesiąc) którego podatek/zaległość dotyczy,
  • kwotę podatku lub kwotę zaległości podatkowej oraz odsetek naliczonych na dzień złożenia wniosku,
  • przyczynę powstania zaległości podatkowej.

Wniosek należy uzasadnić wskazując przesłanki „ważnego interesu podatnika" lub „interesu publicznego" uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę w spłacie.
W przypadku ubiegania się o ulgę w formie rat należy wskazać ilość wnioskowanych rat, termin ich płatności oraz uprawdopodobnić możliwość regulowania wnioskowanych rat.
W przypadku ubiegania się o ulgę w formie odroczenia należy wskazać termin wnioskowanego terminu odroczenia (datę) oraz uprawdopodobnić możliwość uregulowania należności przed dniem upływu tego terminu.
Wniosek należy podpisać.

IV. Do wniosku należy dołączyć:

  1. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej: oświadczenie o stanie majątkowym - plik zał. nr 2 oraz dokumentację potwierdzającą powołane przez podatnika okoliczności uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę w spłacie, a także dokumenty dotyczące powołanej sytuacji życiowej, finansowej, majątkowej, zdrowotnej;
  1. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub spółki:
  • oświadczenie o stanie majątkowym osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą /osoby prawnej /jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - plik zał. nr 3, a także dokumentację potwierdzającą powołane przez podatnika okoliczności uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę w spłacie oraz dokumenty dotyczące powołanej sytuacji,
  • sprawozdanie finansowe za bieżący okres rozliczeniowy (aktualna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa),
  • formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29.03.2010r. Dz. U. Nr 53, poz.311 ze zm.) – plik zał. nr 4,
  • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie przedsiębiorca otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
  • oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego (ORD-HZ) – plik zał. nr 5
  • formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 oraz jej skutków – plik zał. nr 6,
  • oświadczenie przedsiębiorcy o nie naruszeniu ograniczeń, nakazów i zakazów w prowadzonej działalności gospodarczej związanych z przeciwdziałaniem COVID - 19 – plik zał. nr 7.

Formularze wniosków, załączniki jakie podatnik winien złożyć wraz z wnioskiem tj.: oświadczenie o stanie majątkowym, formularz informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis, oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego ORD-HZ,udostępniane są również przez pracowników Urzędu Skarbowego w Brodnicy – Sala Obsługi Klienta okienka nr 1 i 2, komórka SER - pok. 34 lub elektronicznie na stronie: https://www.kujawsko-pomorskie.kas.gov.pl/urzad-skarbowy-w-brodnicy/zalatwianie-spraw/wnioski-o-ulgi-w-splacie-zobowiazan.

Osoby do kontaktu:
Ilona Markiewicz – ilona.markiewicz@mf.gov.pl, tel. + 48 56 49 54 758
Brygida Malinowska – brygida.malinowska@mf.gov.pl, tel. + 48 56 49 54 775

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020., poz. 1325 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 30.04.2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2020., poz. 708 ze zm.),
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18.12.2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352/1 z dnia 24.12.2013r.),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29.03.2010r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311 ze zm.),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29.03.2010r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc do minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 312 ze zm.),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20.03.2007r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. 2018r., poz. 350),
  • Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1842),
  • Ustawa z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 694).

Pliki do pobrania

bip

Informacje o publikacji dokumentu

 
Data utworzenia: 25.04.2018 Data publikacji: 25.04.2018 09:16 Data ostatniej modyfikacji: 02.02.2021 10:41
Autor: Kinga Błaszczyńska Osoba publikująca: Kinga Błaszczyńska Osoba modyfikująca: Edyta Muszyńska