Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy informuje o przystąpieniu do Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, Priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności, Działanie FENX.01.01. Efektywność energetyczna.
W ramach konkursu nr FENX.01.01-IW.01-004/24 (link: FENX.01.01-IW.01-004/24 ) dla działania FENX.01.01 Efektywność energetyczna priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy realizuje projekt pn. „Poprawa efektywności energetycznej budynku II Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy przy ul. Wojska Polskiego 20B".
hasztagi: #FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie
Cel projektu:
Celem głównym niniejszego projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynku użyteczności publicznej, jakim jest Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy. Wynikają z niego następujące cele szczegółowe:
- Obniżenie kosztów eksploatacji budynku.
- Racjonalizacja gospodarki zasobami naturalnymi poprzez zmniejszenie zużycia energii elektrycznej i cieplnej.
- Obniżenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.
- Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w budynku Urzędu
- Zwiększenie świadomości ekologicznej wśród użytkowników budynku.
Termomodernizacja budynku przyczyni się do ograniczenia strat ciepła poprzez zwiększenie izolacyjności przegród budowlanych, zmniejszenia zapotrzebowania na energię cieplną i elektryczną,
a tym samym do ograniczenia emisji szkodliwych gazów i pyłów do atmosfery, co będzie miało pozytywny wpływ na stan środowiska naturalnego. Realizacja projektu wpłynie również na zmniejszenie kosztów utrzymania obiektu. W związku z powyższym zdefiniowano cele ogólne projektu, którymi są:
- podniesienie standardu oraz komfortu cieplnego osób korzystających z budynku,
- zmniejszenie uciążliwości związanej z negatywnym oddziaływaniem na środowisko.
Przedstawione powyżej cele dotyczące realizacji projektu wynikają z zidentyfikowanych problemów, tj.:
- niskiej efektywności energetycznej budynku, dużego zużycia energii,
- wysokich kosztów ogrzewania budynku, dużych strat ciepła.
Główne elementy projektu w zakresie robót budowlanych to:
- termomodernizacji - docieplenie ścian, częściowe docieplenie stropów;
- wymiana oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego;
- wymiana zewnętrznej stolarki drzwiowej;
- wymiana instalacji: centralnego ogrzewania, ciepłej wody użytkowej, wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła oraz montażem pompy ciepła;
- montaż instalacji PV wraz z magazynem energii z dostosowaniem instalacji elektrycznej;
- oznakowanie na zewnątrz i wewnątrz budynku dla osób ze szczególnymi potrzebami;
- zagospodarowanie wody opadowej z wykorzystaniem nowopowstałych zbiorników na deszczówkę;
- zagospodarowanie terenu oraz otoczenia budynku;
- montaż kompleksowego systemu sygnalizacji pożaru;
- montaż urządzeń służących cyfryzacji budynku;
- modernizacja pomieszczeń pionu węzła sanitarnego oraz socjalnego z częściowym dostosowaniem dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Realizując powyższe cele planowane jest osiągnięcie następujących rezultatów Projektu:
Wskaźniki produktu:
| Lp. | Nazwa wskaźnika | Jednostka miary | Wartość docelowa |
| -1- | -2- | -3- | -4- |
| 1. | Liczba zmodernizowanych energetycznie budynków | szt. | 1 |
| 2. | Liczba zmodernizowanych indywidualnych źródeł ciepła | szt. | 1 |
| 3. | Budynki publiczne o udoskonalonej charakterystyce energetyczne | m2 | 3 691,8 |
| 4. | Dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł OZE | MW | 0,05 |
| 5. | Dodatkowa zdolność wytwarzania energii cieplnej ze źródeł OZE | MW | 0,04 |
| 6. | Pojemność magazynów energii elektrycznej | MWh | 0,08 |
Wskaźniki rezultatu:
| Lp. | Nazwa wskaźnika | Jednostka miary | Wartość bazowa | Wartość docelowa |
| -1- | -2- | -3- | -4- | -5- |
| 1. | Roczne zużycie energii pierwotnej w: budynkach publicznych | MWh/rok | 864,0479 | 195,3974 |
| 2. | Szacowana emisja gazów cieplarnianych | tona ekwiwalentu CO2/rok | 333,1 | 70,1 |
| 3. | Ilość zaoszczędzonej energii elektrycznej | MWh/rok | 0,0 | 30,5 |
| 4. | Ilość zaoszczędzonej energii cieplnej | MWh/rok | 0,0 | 667,9 |
| 5. | Zmniejszenie zużycia energii końcowej w wyniku realizacji projektu | GJ/rok | 0,0 | 2 514 |
Grupa docelowa:
Projekt termomodernizacji budynku Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy może mieć wpływ na szeroki zakres odbiorców, obejmujący zarówno osoby korzystające z budynku, jak i osoby niekorzystające z niego bezpośrednio. Poniżej przedstawiono charakterystykę głównych grup docelowych:
- Pracownicy Urzędu Skarbowego:
Komfort termiczny: Termomodernizacja budynku znacząco poprawi komfort termiczny dla pracowników urzędu, zapewniając im bardziej komfortowe warunki pracy w ciągu całego roku.
Zdrowie i samopoczucie: Poprawa izolacji termicznej i wentylacji przyczyni się do lepszej jakości powietrza w pomieszczeniach, co będzie mieć pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie pracowników.
Oszczędność energii: Termomodernizacja będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia zużycia energii w budynku, co pozwoli obniżyć koszty eksploatacyjne i przyczyni się do ochrony środowiska.
- Osoby korzystające z usług Urzędu Skarbowego:
Komfort i wygoda: Termomodernizacja poprawi komfort i wygodę dla osób odwiedzających Urząd Skarbowy, zapewniając im przyjemniejsze i bardziej komfortowe warunki oczekiwania i obsługi.
Dostępność: inwestycja będzie obejmować ulepszenia w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych, co ułatwi im korzystanie z usług Urzędu Skarbowego.
Postrzeganie urzędu: Termomodernizacja poprawi wizerunek Urzędu Skarbowego jako instytucji nowoczesnej i odpowiedzialnej społecznie.
- Społeczność lokalna:
Estetyka: inwestycja poprawi wygląd budynku Urzędu Skarbowego, co będzie mieć pozytywny wpływ na estetykę otoczenia i wizerunek całej społeczności.
Ochrona środowiska: Termomodernizacja przyczyni się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczenia powietrza, co będzie mieć pozytywny wpływ na środowisko naturalne i zdrowie mieszkańców.
Lokalne firmy: Realizacja projektu termomodernizacji może generować lokalne miejsca pracy i wspierać lokalne firmy budowlane.
- Władze lokalne:
Oszczędność energii: Termomodernizacja przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii w budynku, co będzie mieć pozytywny wpływ na ogólne zużycie energii w mieście i pomoże osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju.
Ochrona środowiska: Termomodernizacja przyczyni się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczenia powietrza, co będzie mieć pozytywny wpływ na środowisko naturalne i zdrowie mieszkańców.
Poprawa wizerunku: Realizacja projektu termomodernizacji budynku Urzędu Skarbowego poprawi wizerunek władz lokalnych jako instytucji dbających o środowisko naturalne i komfort życia mieszkańców.
Wartość całkowita projektu: 7 619 986,53 zł
Maksymalna kwota wydatków kwalifikowalnych wynosi 7 274 986,53 zł
Wkład Funduszy Europejskich jako dofinansowanie projektu z budżetu środków europejskich ma wynieść 85 % wydatków kwalifikowalnych: 6 183 738,54 zł
Termin realizacji projektu: 31.12.2027 rok
Zgłaszanie nieprawidłowości:
Informujemy o funkcjonowaniu formularza oraz adresu e-mail pozwalających na poinformowanie o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości w projektach współfinansowanych ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Narzędzia te zostały przygotowane przez Instytucję Zarządzającą – by umożliwić zgłaszanie podejrzenia nieprawidłowości dotyczących projektów finansowanych ze środków FEnIKS 2021-2027.
By zgłosić nieprawidłowość można skorzystać w szczególności z:
- formularza (link: zgłaszanie nieprawidłowości lub nadużyć )
- adresu e-mail: naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl lub rownosc.feniks@mfipr.gov.pl
Zgłaszanie nieprawidłowości związanych z zasadami równości oraz zapisami Karty Praw Podstawowych (KPP) i Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych (KPON):
Informujemy o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności projektu lub działań Beneficjenta z KPP lub KPON. Sygnały, zgłoszenia, skargi dotyczące wystąpienia niezgodności Projektu w tym zakresie można przekazywać za pomocą następujących form:
- poczty tradycyjnej – w postaci przesyłki listowej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Współna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Klimatu i Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa lub Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ul. Konstruktorska 3a 02-673 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-PUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Klimatu i Środowiska lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej, o których mowa w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045, z późn. zm.) - /rm5eox834i/SkrytkaESP,
- formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie www.feniks.gov.pl,
- mechanizmu sygnalistycznego rozumianego jako dedykowany adres e-mail: rownosc.feniks@mfipr.gov.pl lub naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl,
- doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Ministerstwa Klimatu i Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa lub kancelarii Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ul. Konstruktorska 3a, 02-673 Warszawa.
