«Powrót

Kontakt z ZUS przez Internet

Kontakt z ZUS przez Internet

Kontakt z ZUS przez Internet

W związku z zagrożeniem koronawirusem Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęca do korzystania z Platformy Usług Elektronicznych. Wystarczy założyć konto na PUE ZUS. Można to zrobić na swoim domowym komputerze, bez wychodzenia z domu. Wystarczy wejść na stronę www.zus.pl, wybrać sposób rejestracji i wypełnić formularz. Następnie należy ustalić hasło do konta, a na podany w formularzu adres e-mail dostaniemy login. Ze względów bezpieczeństwa trzeba również potwierdzić swoją tożsamość. Można to zrobić m.in. za pomocą profilu zaufanego ePUAP, czy podpisu elektronicznego (certyfikatu kwalifikowanego).

Konto na PUE można zarejestrować także poprzez serwis bankowości elektronicznej (jeśli konto jest w banku, który zawarł z ZUS porozumienie). Można to zrobić:
• przez stronę www.zus.pl – przy wyborze sposobu rejestracji należy kliknąć w ikonę swojego banku;
• bezpośrednio ze strony swojego banku.

Dzięki profilowi na PUE można uzyskać nie tylko informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach, zwolnieniach lekarskich i płatnościach, ale także wyliczyć prognozowaną emeryturę. Na PUE ZUS można także samodzielnie pobrać potwierdzenia z danymi zgromadzonymi w ZUS oraz przekazać elektronicznie wnioski o wydanie stosownych zaświadczeń.  Jeśli zmienimy bank, do którego ma być przekazywana emerytura, renta lub zmienimy adres zamieszkania – wówczas możemy przez Internet złożyć wniosek o zmianę danych.

Z PUE najczęściej korzystają przedsiębiorcy, którzy, tą właśnie drogą, składają dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe. Mogą też samodzielnie generować niektóre dokumenty, m.in. informację o aktualnych zgłoszeniach do ubezpieczeń bądź zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek.

Warto wiedzieć:
Przedsiębiorca, który zatrudnia powyżej pięciu osób, ma obowiązek posiadać profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.