«Powrót

Informacja publiczna o kontrolach prowadzonych w ramach nadzoru przez Izbę Administracji Skarbowej w Bydgoszczy w podległych urzędach skarbowych oraz Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Celno-Skarbowym w II półroczu 2017 roku.

Informacja publiczna o kontrolach prowadzonych w ramach nadzoru przez Izbę Administracji Skarbowej w Bydgoszczy w podległych urzędach skarbowych oraz Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Celno-Skarbowym w II półroczu 2017 roku.

Informacja publiczna o kontrolach prowadzonych w ramach nadzoru przez Izbę Administracji Skarbowej w Bydgoszczy w podległych urzędach skarbowych oraz Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Celno-Skarbowym w II półroczu 2017 roku.

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy informuje, że wramach wykonywania ustawowego obowiązku przeprowadzania kontroli działalności podległych organów podatkowych w II półroczu 2017 roku przeprowadzono 21 kontroli, w tym 11 kontroli w trybie zwykłym i 10 w trybie uproszczonym.

Kontrole w trybie zwykłym, dotyczyły sprawdzenia prawidłowości:

  • działania postępowania organu podatkowego w zakresie dokonywania zwrotów podatku od towarów i usług,
  • realizacji czynności monitorowania przewozów drogowych, w tym weryfikacji dokumentacji sporządzanej w toku wykonywanych czynności kontrolnych,
  • postępowania organu podatkowego w zakresie dokonywania zwrotów podatku od towarów i usług,
  • wyznaczania nowych terminów zakończenia kontroli podatkowych,
  • prowadzenia egzekucji zaległości podatkowych,
  • wyznaczenia nowych terminów załatwienia sprawy w postępowaniach podatkowych,
  • rozpatrywania skarg i wniosków w rozumieniu przepisów k.p.a.

Kontrole w trybie uproszczonym, dotyczyły wyjaśnienia zarzutów i okoliczności spraw opisanych w skierowanych do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej informacji sygnalnych oraz sprawdzenia prawidłowości:

  • obsługi zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych podatników i płatników,
  • umarzania postępowań egzekucyjnych,
  • typowania podmiotów do kontroli w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 30 listopada 2017 r.,
  • udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych,
  • działań podejmowanych w związku z realizacją przez podatników obowiązku przeznaczenia przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych na własne cele mieszkaniowe.

W toku kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości i uchybienia:

  • nierzetelną sprawozdawczość polegającą na rozbieżnościach w zakresie danych dotyczących ilości przeprowadzonych kontroli w ramach monitorowania przewozów drogowych,
  • dokonywanie akceptacji zasadności zwrotu podatku VAT przez osobę nieupoważnioną,
  • zwłokę w dokonywaniu czynności sprawdzających przed dokonaniem zwrotu VAT,
  • przeprowadzanie kolejnych czynności w prowadzonych kontrolach podatkowych ze zwłoką - nieuzasadnione przerwy pomiędzy poszczególnymi czynnościami,
  • przypisanie do sprawy nienależnych kosztów egzekucyjnych,
  • błędną rejestrację czynności DODP w podsystemie Egapoltax oraz w części H tytułu wykonawczego, brak zgodności z datą wykazaną na zwrotnym potwierdzeniu odbioru,
  • brak bieżącej weryfikacji prawidłowości i kompletności danych zawartych w zgłoszeniach NIP-2 zarówno na etapie przyjmowania zgłoszeń, wprowadzania do CRP KEP, jak i końcowym etapie podpisania potwierdzenia o nadanym NIP oraz brak działań mających na celu wyjaśnienie z podatnikiem niezgodności znajdujących się w dokumentach źródłowych,
  • niekierowanie wezwań do podmiotów, które nie złożyły zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-8 bądź nie dokonały aktualizacji danych w zakresie NIP-8,
  • nie sporządzanie doniesień do komórki karno-skarbowej pomimo nie wywiązywania się podatników z obowiązków identyfikacyjnych,
  • nie otwarcie obowiązku podatkowego CIT pomimo wniosku podatnika,
  • nie wykorzystywanie danych zawartych w bazie POLTAX do monitorowania podmiotów zarejestrowanych w KRS,
  • nieterminowe i nierzetelne odzwierciedlanie danych w CRP KEP na podstawie złożonych zgłoszeń identyfikacyjnych NIP-8,
  • nie sporządzanie kart ocen ryzyka rejestracji w aplikacji KORRP,
  • bezzasadne oczekiwanie przez kilka miesięcy na odpowiedzi z innych urzędów dotyczące wyników segmentacji ogólnej w celu ukończenia karty oceny ryzyka rejestracji podmiotu,
  • brak weryfikacji adresu siedziby Spółki pod kątem posługiwania się tzw. adresem wirtualnym,
  • nie przeprowadzenie dodatkowych niezbędnych czynności weryfikacyjnych w celu ustalenia rzeczywistej działalności podmiotu, który został zarejestrowany jako podatnik VAT i VAT UE,
  • brak weryfikacji umocowania dla osób reprezentujących podmiot,
  • doręczenie protokołu z kontroli po upływie terminu wyznaczonego przez postanowienie wydane w trybie art. 284b § 2 Ordynacji podatkowej o niezakończeniu kontroli w terminie ustalonym w upoważnieniu do kontroli i nie wyznaczenie nowego terminu do jego zakończenia na podstawie nowego postanowienia,
  • wydanie postanowienia, decyzji po terminie załatwienia sprawy,
  • zwłoka w nadaniu postanowienia o niezałatwieniu sprawy w terminie w placówce pocztowej,
  • podpisanie postanowienia w toku postępowania podatkowego przez kierownika, który nie posiadał stosownego upoważnienia,
  • skierowanie postanowienia lub decyzji na adres inny niż wskazany przez stronę jako adres do doręczeń,
  • okresy znacznej zwłoki i bezczynności w prowadzonych postępowaniach podatkowych,
  • błędna rejestracja czynności DODP w podsystemie Egapoltax oraz w części H tytułu wykonawczego, brak zgodności z datą wykazaną na zwrotnym potwierdzeniu odbioru,
  • przerwy w dokonywaniu czynności egzekucyjnych powyżej 180 dni,
  • dokonywanie zwrotów VAT po terminie wyznaczonym postanowieniem o przedłużeniu zwrotu,
  • brak upoważnienia do załatwiania skarg i wniosków dla innej osoby w przypadku nieobecności Naczelnika Urzędu Skarbowego,
  • błędne zarejestrowanie w rejestrze 050 „Załatwianie skarg i wniosków" pism, które nie były skargami załatwionymi przez Naczelnika Urzędu,
  • brak karty podjęcia decyzji oraz karty podjętych czynności w postępowaniu o udzielenie ulgi wskazanych w uregulowaniach wewnętrznych,
  • pozostawienie rozstrzygnięcia z zakresu udzielenia ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych w gestii jednej osoby,
  • nierzetelne rejestrowanie spraw związanych z weryfikacją PIT-39,
  • nieprzestrzeganie terminów załatwienia sprawy w postępowaniachzwiązanych z udzieleniem ulgi w spłacie podatku,
  • akceptacja wniosków o udzielenie ulgi bez weryfikacji informacji podanych przez podatnika,
  • nie wzywanie do wyjaśnień lub przedłożenia dowodów w przypadku niewystarczającego udokumentowania wniosku,
  • brak informacji dotyczącej losu prawnego odsetek od zaległości podatkowych w decyzjach o umorzeniu zaległości podatkowych,
  • nie wskazywanie przez pracownika w sporządzonych Kartach analiz do zeznań PIT-39 propozycji dalszych czynności jakie należy podjąć przed rozstrzygnięciem sprawy,
  • omyłkowe zniszczenie dokumentów,
  • nie poinformowanie Naczelnika Urzędu o zniszczeniu zeznań podatników, nie sporządzenie adnotacji na tą okoliczność,
  • przekazywanie zwrotów nadpłat wynikających z rozliczenia zeznań rocznych po terminie,
  • dokonywanie zwrotów nadpłaconego podatku bez wymaganego przez przepisy prawa oprocentowania,
  • nie postawienie do dyspozycji w kasie kwot nadpłat podatnikom nie posiadającym kont bankowych bądź deklarującym odbiór w kasie,
  • dokonywanie nieprawidłowych i bezprawnych operacji księgowych, które zgodnie z ustawą o rachunkowości należy zakwalifikować jako prowadzenie ksiąg rachunkowych wbrew przepisom ustawy o rachunkowości oraz podawanie w księgach rachunkowych nierzetelnych danych,
  • nie wykazanie kwot wypłaconego oprocentowania oraz dokonanych wpłat w sprawozdaniach określonych w Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej,
  • przypadki pozostawania w pracy pracownika w czasie przekraczającym 8 godzin bez polecenia pracy w nadgodzinach.

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy mając na uwadze stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia kierował na Naczelników kontrolowanych Urzędów wystąpienia pokontrolne i sprawozdania wskazując na stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia, zalecając przestrzeganie obowiązujących przepisów, pełnej realizacji wytycznych pokontrolnych, podjęcia stosownych działań eliminujących występowanie nieprawidłowości i uchybień oraz przedstawienia sprawozdań z realizacji zaleceń pokontrolnych.

bip

Informacje o publikacji dokumentu

 
Data utworzenia: 05.04.2018 Data publikacji: 05.04.2018 10:46 Data ostatniej modyfikacji: 05.04.2018 10:46
Autor: Renata Poziomek-Pawlikowska Osoba publikująca: Anita Kruczkowska-Lassak Osoba modyfikująca: Anita Kruczkowska-Lassak
Rejestr zmian